יום שבת, 27 בדצמבר 2008

התכלית והתפקיד של איפשור

מתוך הקובץ: התרגול של תשומת לב באיפשור/ כריסטופר טיטמוס


http://www.dharmafacilitators.org/index.php/welcome/eng/facilitation


תודה לליאת גל על מלאכת התרגום

התכלית והתפקיד של איפשור:

התכלית של איפשור היא לטפח/לפתח:

1. סוג של חיזוק/העצמה לקבוצה.

2. העמקה של מחויבות של היחיד או של הקבוצה.

3. סוג של סולידריות וקשר/חיבור הדדי.

4. גילוי/חשיפה של תובנות ומעוף.

תפקיד האיפשור הוא-

1. לאפשר לקבוצה להקשיב ולהבין אחד את השני.

2. לאפשר ליחיד להביע את עצמו.

3. לתמוך בתהליך (שמתרחש).

4. לשקף ולחקור הבדלים.

5. לחקור/לתשאל באזורים תקועים.

6. להכיר בהבדלים ולא להתכחש להם.

7. לבנות הסכמה/קונצנזוס.

8. להרשות לדעות מנוגדות להתקיים.

20 נקודות למאפשר:

1. שמור על שפת גוף רגועה.

2. תן לכולם אפשרות לדבר, לא רק לאלה הקולניים.

3. תן לכל קול הכרה ללא פחד וללא משוא פנים.

4. לשאול "לזה אתה מתכוון?" ולסכם אם המילים לא בהירות.

5. לשאול אחרים "איך את/ה מבין/ה את מה שהוא/היא אמר/ה?".

6. להיות ספציפי יותר מאשר לרצות את הכלליות.

7. להיזהר לא לחזור על עצמינו, לא לסטות מהנושא.

8. לשים לב לא לבלבל בין שליטה לאיפשור.

9. מאבקים וקושי ליחיד ולקבוצה מעצבים חלק מהתהליך עצמו.

10. לסכם נקודות מפתח.

11. להסביר לקבוצה את שורש הבעיה.

12. להביע תמיד הערכה כלפי היחיד או הקבוצה.

13. לאסוף נקודות מבט שונות.

14. לפתח גישה פתוחה כלפי דעות לא פופולאריות.

15. לשים לב לסימנים של הטרדה או נסיגה.

16. לקחת צעד אחורה מהתהליך ולתאר אותו, יכול להיות יקר ערך כל עוד זה לא שיפוטי

כמו- "ככל הנראה אנחנו לא מגיעים לשום מקום".

17. אל תהפוך לחסר סבלנות ותכפה החלטות.

18. שמור על שאלות קצרות, מתחשבות, פשוטות ולא ריאקטיביות.

19. הכר בתהליך, ברגרסיה או בתקיעות ותן השראה.

20. אם מגיעים להחלטה, תן לה סיכום ורגע של שתיקה משותפת או החזקת ידיים.

אחריות המאפשר:

אחת מהפונקציות החיוניות של המאפשר היא יכולתו לשאול שאלות, שאלות מהסוג הנכון, ואולי לעודד אחרים בקבוצה לשאול אחד את השני, כולל את המאפשר בעצמו.

זה מספק אפשרות לכולם ללמוד אחד מהשני.

אפשרויות לשאלות כגון: מי, מה, למה, איפה, מתי ואיך.

לדעתי, השאלות הכי אפקטביות כשהן קצרות ולא ממושכות, ישירות לנקודה ובשפה שמיועדת ישירות למה שנאמר.

שאלות שיכולות לעזור לשמור את הקבוצה בפוקוס, להדגיש נקודה מסוימת או כחלק מהערכה של המצב.

המאפשר אינו מפחד לשאול שאלות מביכות כל עוד הוא שומר על גישה מתחשבת ומתעניינת בדברים שהוא/היא שאלו ובתגובתם.

פתרונות לנושאים בעיתיים יכולים להראות רחוקים במהלך זמן המפגש. למרות זאת, הקבוצה יכולה לעבוד יחד.

המאפשר נותן לזמן ולחקירה לראות אם הפתרון מתחיל לעלות באופן טבעי בנסיבות ההתהוות המותנית.

המאפשר מפתח את היכולת ל-

להוביל היטב כמאפשר

להקשיב

לחקור

להשתמש בשפה במיומנות

לשקף חזרה בדיוק

לתת ולקחת אחריות

המאפשר מזהה ושולף את הדעות המיוחדות, התובנות והכישרון של כל אחד מהמשתתפים, נותר בעל כבוד כלפי כל, חופשי מדואליות בלי לצודד במישהו. מפתח את היכולת להתמודד עם מצבים קשים, מבטיח את דרך האמצע כמה שניתן בין חוסר הבנה לבלבול, תמיד נשאר מתעניין ברעיונות מקוריים גם אם נראים מרחיקי לכת באותו זמן.

רב האנשים לא אוהבים קונפליקטים, אך על ידי התעלמות מכך בקבוצה, חוסר סיפוק, חוסר מנוחה ואולי אפילו ציניות –יעלו על פני השטח במקומות אחרים. המשימה של המאפשר היא למצוא ששום דבר אינו "מטואטא מתחת לשטיח" כמו שאומרים. פחד ואשמה מ-לא להיות מובן נכון, לעיתים חוסם את המשתתפים מלחלוק את מה שבאמת חשוב להם.

קורה לעיתים שמאוד קשה לקבוצה לפתח מעוף, כשהמשתתפים בה נתפסים לעמדה מיוחדת להם שבדרך כלל הוחלטה מראש לפני שהקבוצה יצאה לדרך. כולם רוצים להיות מובנים ותפקיד המאפשר הוא לנסות לפתח הבנה הדדית בין כולם, יותר מאשר להיתפס בעמדה הנכונה או הלא נכונה .

ייתכן וישנה דרך אמצע או דרך אלטרנטיבית שהקבוצה לא חשבה עליה, אך מאפשר מפולפל יכול להציע. זה האתגר למצוא דרך כוללנית בין ההפכים יותר מאשר גישה כוללנית.

המאפשר יכול להציע רעיונות יצירתיים ללא הצמדות לאף אחד מהם כמהלך קדימה. המאפשר חושב צעד קדימה יותר מהקבוצה בכדי להשיג מקסימום שיתוף פעולה ומעוף.

כשדברים הולכים בצורה לא טובה, בכל ארגון, יש נטייה להאשים את אחד המשתתפים או כמה בכך, בדרך כלל את בעלי הכוח הכי גדול והקבוצה או הארגון הופכים אותו/אותם לשעיר/ים לעזעזל. המאפשר מתאמץ להראות שזו אחריות משותפת למה שקורה. תרבות של תפיסות שליליות ומתח נבנות במהלך חודשים ושנים ויוצרת בעיות בתוך קבוצה או ארגון. קל יותר לכולם להגיע להחלטה דרך תחושה משותפת של מהו הכיוון. בסיכום הישיבה זה אומר גם שכולם בהירים לגבי ההחלטות והמשימות שהסכימו להם. פרוטוקול כתוב חיוני בישיבות מסוג זה.

לסיכום-

1. המאפשר עושה מאמץ להיות בהיר בקשר לתחילת מבנה המפגש במקום לתת לקבוצה לבזבז זמן מיותר בדיבור על המתודולוגיה שצריך להשתמש בשביל לגשת לנושא.

2. אם המאפשר אינו בהיר לגבי גישתו למפגש ומחזיק בדעות הקונצנזוס, זה בדרך כלל מוביל לדעות מרובות ורעיונות שמובילים בסוף לבלבול וחוסר פתרון ואז, קרוב לודאי שאף אחד לא ירגיש מסופק (האמינו לי, שתי הנקודות הראשונות מתייחסות במיוחד למפגשים בודהיסטיים!).

3. קבוצה גדולה צריכה להיות מוכנה להתפצל לעיתי לקבוצות קטנות ולמנות ריפורטר שיחזור אחר כך לפורום הגדול וייתן סיכום מדויק. ישנם אנשים שמרגישים יותר ביטחון לבטא את רגשותיהם ומחשבותיהם בקבוצות קטנות.

4. יותר יעיל לחדור לעומקם של כמה מונחים, מאשר לנסות לכסות את כל המונחים בכדי לרצות את כולם. אם המאפשר רוצה לרצות את כולם זה בסוף יסתיים חלקי ושטחי.

5. זכור שישנן דעות שמובעות בתוך הקבוצה במסגרת המקובלת, וישנן דעות שמובעות מחוצה לה.

6. אם נוצרה שתיקה לאחר שדעה אחת התבטאה, המאפשר צריך לשאול מדוע.

7. טון הקול, הגישה הכללית ומיומנות התקשורת של המשתתף, ישפיעו על שאר הקבוצה, בין אם הדעה נאמרה במסגרת המקובלת ובין אם לאו.

8. משימת המאפשר היא להכיר ומשוך החוצה רול, גישה ודעה ללא יוצא דופן.

9. המאפשר יכול להרחיב על דעה קצרה או לקצר דעה ארוכה שנאמרה על ידי משתתף.

10. אם המאפשר משקף למשתתף את דבריו, זכור להשתמש במילותיו ולא במילותיך. השתמש בקול רגוע וברור.

11. היה בהיר האם אתה רוצה לחקור קשת קטנה של דעות או לאסוף הרבה תפיסות לגבי משהו.

12. במקרה של קבוצה גדולה, זכור לקבוע סדר למי שרוצה לדבר. יתכן שהמאפשר יצטרך להזכיר לקבוצה שיש עוד שניים, שלושה, ארבעה נושאים שהולכים לאותו כיוון אם זה המקרה.

13. אם המאפשר משקף היכן שכל הקבוצה נמצאת, עליו לזכור לשאול האם מה שהוא או היא אמר/ה זה סיכום נאות למה שמתרחש?

14. זכור ליצור איזון בין המינים של הדוברים. תן השראה, הבע את הערכתך והצע הצעות בעצמך אם מתבקש.

15. אם המאפשר מקבל משוב חיובי או שלילי, שמור על גופך רגוע וזקוף, הקשב, תן הכרה קצרה "תודה לך" והמשך הלאה.

16. נצל את השתיקה, אולי לכמה שניות או דקה שתיים בזמן שדברים מתחממים או מפוזרים או בישיבה ארוכה וממושכת.

17. הבע מה שנפוץ ומה שלא. אם קשה, בקש הצהרה קצרה מאוד מכל אחד מהמשתתפים לפי כיוון השעון. זה לוקח זמן אך לעיתים נחוץ. סגור את המפגש במילים רגועות ושתיקה קצרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה